تبلیغات اینترنتی
روانشناسی،داستان،...
روانشناسی،داستان،...
روانشناسی،داستان،...

خواستگار شما عاشق است يا مجنون؟!

ازدواج با بيمار رواني؟! معلوم است جواب شما به اين سوال چيست: «خب، مگر بي‌كارم كه با يك بيمار اين‌چنيني ازدواج كنم؟» اما هر كدام از ما ممكن است دچار چنين اشتباهي بشويم چون منظور از بيمار رواني، آن چيزي كه در ذهن شما نقش مي‌بندد، نيست....

 روان‌پزشكان مي‌گويند كه خيلي از ما ممكن است مجذوب‌ رفتارهاي يك بيمار رواني شويم و با او ازدواج كنيم و خيال كنيم كه او بي‌همتاست و از آسمان به زمين آمده تا ما را خوشبخت كند!
«داستان زندگي»‌اين هفته را بخوانيد تا متوجه شويد منظورم چيست.


ادامه مطلب ...

چگونه از پس افراد منفي بر بياييم؟

افراد منفي ناخودآگاه خوشي ها را از زنگي كنار مي برند چرا كه فقط روي مشكلات تمركز مي كنند، روي اينكه چه چيزهايي غلط هستند و اينكه چرا هيچ چيزي درست كار نمي كند. يادگيري اين مطلب كه چگونه هميشه در كنار يك فرد منفي مثبت بيانديشيد امري بسيار مهم است.

كنار آمدن با افراد منفي
چه كسي است كه حداقل يك فرد منفي را در زندگي خود نديده باشد. كسي كه فقط نيمه خالي ليوان را مي بيند، به اينكه خورشيد يك روزي از پس ابر طلوع مي كند اعتقادي ندارد و اينكه تصور مي كند همه دنيا آمده اند كه در مقابل او بايستند. اينكه در برابر چنين فردي كاملا مثبت بمانيد رقابتي دشوار است. كساني كه مدام به مشكلاتشان در زندگي توجه مي كنند، مشكلات در خانواده، محيط كار و در دنيا! براي مقابله با چنين انرژي منفي نياز به محدوده هاي سالم و قدرت رويارويي با چنين افرادي داريد.

چرا افراد منفي هستند؟
افراد منفي سعي بر اين دارند كه زندگي را از دريچه بدبيني نگاه كنند. نقطه تاريك هر موقعيت را بسنجند و اگر فرصتي پيدا كردند كليه اين بديها را به نمايش بگذارند.
اگر اين شانس پيدا شود و آنها گوش مربوطه را بيابند مي توانند يك شكايت نامه طولاني در مورد كارشان، خانواده شان، اجتماع، دولت، آب و هوا و هر چيز ديگري در زندگيشان تنظيم كنند. رفتارهاي منفي داشتن اصلا احساس خوبي را به فرد نمي دهد پس چرا باز هم اين افراد منفي هستند. بعضي از اين افراد در خانواده منفي منفي گرايي بزرگ شده اند، خانواده اي كه تمام تمركزش بر روي مشكلات بوده است. پس اين افراد انتخاب ديگري نداشته اند. بعضي از اين افراد در زندگي فقط با شرايط و موانع منفي رو به رو شده اند و زجر كشيده اند پس فقط قسمت منفي داستان را مي بينند. بعضي ديگر بطور كاملا محرمانه از اين قضيه آگاهند اما يك اعتياد ناسالم دارند كه نمي توانند آن را ترك كنند.
احساس دلسوزي كردن براي تربيت يك فرد منفي گرا و تجارب زندگي وي مي تواند به راحت شدن زيستن در كنار وي كمك كند. اما براي بهبود كامل، بايد محدوده هاي سالم ايجاد كنيد و تمرين كنيد كه مثبت باشيد حتي با اينكه در اطراف يك فرد منفي هستيد.

چگونه مي توان در اطراف يك فرد منفي، مثبت ماند؟
خيلي از افراد در زندگي با اشخاص منفي گرا دست و پنجه نرم كرده اند. در محيط كار در خانواده در گردهمايي هاي دوستانه و در دايره دوستان و حتي در اتوبوس در صندلي كناري همه و همه تجربه اين فرد را داشته ايم.

پيشنهادات زير را امتحان كنيد.
• مثبت بمانيد و بر چيزهاي مثبت تمركز كنيد.
• تجربيات مثبت خود را با ديگران به اشتراك بگذاريد.
• تشويق كنيد.
• در شرايط سخت آنها را به سمت ايده هاي مثبت سوق دهيد.
• محدوده سالم ايجاد كنيد.
كبوتر با كبوتر، باز با باز پس وقتي كه شما سعي مي كنيد كه مثبت باشيد و محدوده سالمي را داشته باشيد فرد منفي بايد رفتارش را تغيير دهد تا به سمت شما متمايل شود. چون مي داند كه شما به او جذب نمي شويد. در اين صورت شما توسط افراد مثبت احاطه مي شويد و فرد منفي به دنبال كار خود مي رود.

منبع : مجله اينترنتي فريا

انرژي منفي را از خود دور كنيم

تعريف انرژي منفي با اصطلاحات علمي سخت است ولي مسلما هر كسي آن را تجربه كرده است. اين بدان مفهوم نيست كه آنها بد يا منفي هستند ولي به اين معناست كه آنها با منبع دروني انرژي مثبت‌شان قطع رابطه كرده‌اند!شايد شما تجربه رفتن به جايي يا بودن با افرادي را داريد كه باعث مي‌شوند احساس بدي پيدا كنيد؛ احتمالا احساس خستگي بكنيد.

گرچه سخت است علت دقيق ناراحتي‌تان را معلوم كنيد ولي به هر حال آن را احساس مي‌كنيد. در عوض، امكان دارد شما در كنار بعضي افراد خودبه‌خود احساس بهتربودن و داشتن آرامش بيشتر بكنيد.

اين تجربيات اتفاقي نيست؛ اينها نتيجه تبادل مشخص انرژي است. وقتي شخصي انرژي كمي دارد، فقط بودن با فرد داراي انرژي زياد به او نيرو مي‌دهد، در عين حال از انرژي خود آن شخص اندكي كاسته مي‌شود. انتقال انرژي از شخصي به شخص ديگر موجب برقراري تعادل و توازن مي‌شود.

مثلا اگر شما احساس خوبي داريد و با كسي كه احساس بدي دارد ارتباط برقرار مي‌كنيد، بعد از مدتي آن فرد احساس بهتري پيدا مي‌كند و احساس خوب شما كمتر خواهد شد. ممكن است اين تغيير را خود احساس نكنيد ولي طي چند ساعت يا چند روز متوجه مي‌شويد كه احساس خوبي نداريد. درك اين تشابه به توضيح تبادل انرژي مثبت و منفي كه هميشه در جريان است، بيشتر كمك مي‌كند.




ادامه مطلب ...
برچسب:, :: :: نويسنده : سجاد

روان ‌شناسي خساست

در اين مطلب مي ‌خواهيم از خِساس و خسائس حرف بزنيم. شايد اين واژه‌ ها به نظرتان نا آشنا بيايد. خِساس به معناي مردان خسيس است و خسائس به معناي زنان خسيس است. " اسكروچ" قهرمان داستان "آواز كريسمس" اثر چارلز ديكنز را هم كه لابد يادتان هست.

گفتگوي سلامت با دكتر فربد فدايي، روان ‌پزشك، در همين خصوص است.

افراد خسيس و گداصفت مشتركات زيادي دارند. اين طور نيست؟



ادامه مطلب ...
برچسب:, :: :: نويسنده : سجاد


 
چرا كابوس مي‌بينيم؟

محقق دانشگاه هاروارد معتقد است با كمك فناوري‌هاي جديد امكان مطالعه دقيق بر روي دلايل خواب ديدن و حتي مفاهيم مختلف آن وجود دارد.

در فيلم جديد "كريستوفر نولان" با نام "آغاز" كه در دسته فيلم‌هاي تخيلي گروه‌بندي مي‌شود شخصيت‌هاي فيلم مي‌توانند به روياهاي ديگر افراد وارد شده و در آن تغييراتي ايجاد كنند. شايد امروز دانشمندان واقعي نتوانند چنين كاري انجام دهند اما مي‌توانند با استفاده از فناوري‌هاي جديد تصويربرداري مغزي به‌راحتي فعاليت‌هاي مغز را مشخص كرده و بگويند كه آيا فرد در حال حساب كردن، حرف زدن، خواندن و يا ترسيدن از يك كابوس است.


ادامه مطلب ...

چگونه خواب‌ديدن خود را كنترل كنيم؟

اثري از عليرضا معصومي

آيا مي‌شود آن‌چه شب‌ها به خوابمان مي‌آيد را كنترل و هدايت كنيم؟ آيا آن‌چه در فيلم تازه اكران شدهٔ «سرآغاز» (Inception) پخته و پرورانده شده ريشه در حقيقت دارد؟

در اين فيلم علمي-تخيلي آمريكايي كه شانزدهم ژوئيه اكران شد يك سرمايه‌دار بزرگ ژاپني مي‌كوشد با به‌كارگيري متخصصان نفوذ به خواب و رؤيا، ايده‌اي مخرب را در ذهن وارث اصلي شركت رقيب خود بكارد.

براي بررسي پرسش‌هاي بالا، نشريه علمي «ساينتيفيك امريكن» اخيرا مصاحبه‌اي انجام داده‌است با دردره برت (Deirdre Barrett) كارشناس روان‌شناسي در دانشگاه هاروارد و مؤلف كتابي به نام «هيئت خواب» (The Committee of Sleep) كه در زمينه چاره‌يابي براي مشكلات از طريق كنترل خواب نوشته شده‌است.


ادامه مطلب ...

استرس، باعث مرگ زودهنگام مي ‌شود

يك گروه از محققان روانشناس اعلام كردند: استرس، اضطراب و فقر در اوايل زندگي مي ‌تواند باعث بروز بيماري طولاني و مرگ زودهنگام شود.

به گزارش بي ‌بي سي، تعدادي از تحقيقات نشانگر آن است كه استرس ‌هاي دوران كودكي ناشي از فقر و تجاوز به عنف مي ‌تواند باعث بروز عوارض قلبي، تورم عروق و پير‌شدن سريع سلول‌ هاي بدن شود. محققان آمريكايي مي ‌گويند: تجارب نامطلوب اوليه در زندگي انسان مي ‌تواند دوره ‌اي از بيماري طولاني مدت را در پي آورد. يك محقق انگليسي نيز مي ‌گويد: در نتيجه تحقيقات جديد شواهد بيشتري از تأثير استرس در دوران كودكي بر جسم انسان به دست آمده است.

در يكي از موارد تحقيقي محققان دانشگاه پيتسبورگ ارتباط ميان زندگي در فقر و علائم اوليه بروز عوارض قلبي در 200 نوجوان سالم را مورد بررسي قرار دادند. محققان در نتيجه ي تحقيقات خود متوجه شدند كه آن دسته از افرادي كه از خانواده‌ هاي فقير‌تر هستند داراي شريان‌ هاي سفت ‌تر و فشار خون بالاتر هستند. نتيجه 2 آزمايش ديگر نيز نشان داد كه افراد داراي خانواده فقير‌تر در بزرگسالي مي ‌توانند از نظر اجتماعي تهديد محسوب شوند و خشونت و عصبانيت بيشتري در رفتار آن ها مشاهده مي ‌شود. پروفسور كارن ماتيوز، محقق ارشد اين تحقيق مي‌ گويد: تحقيقات ديگري نيز كه در اين زمينه انجام گرفته است، حكايت از آن دارد كه استرس دوران كودكي به عوارض قلبي مي ‌انجامد.

استرس‌ هاي رواني مانند اضطراب و هيجان مي‌ توانند تغييراتي را در بدن ايجاد كنند كه منجر به برخي اختلالات در عملكرد اعضاي بدن شود، مانند تأثير روي سيستم قلبي- عروقي كه در اين مورد ثابت شده است كه اين عامل مي ‌تواند در برخي افراد در ابتلا به بيماري قلبي، افزايش كلسترول و ساير خطرات قلبي كمك كند. رابطه بين استرس و بيماري‌ هاي قلبي از مدت ‌ها



ادامه مطلب ...


ميزان خشونت و استرس خود را تخمين بزنيد!

شايد تصاوير زير و يا عكس‌هايي شبيه آنرا قبلا زياد ديده‌ايد. تصاويري كه مربوط به خطاي ديد مي‌شوند. اما شايد كاربرد آنها را ندانيد…

تصاوير زير براي امتحان مقدار استرسي كه يك فرد دارد و يا فشاري كه مي‌تواند تحمل كند، استفاده مي‌شود. هر چه اين تصاوير از نگاه شما آرامتر بچرخند، شما تحمل بيشتري داريد و آرامتر هستيد!




ادامه مطلب ...

براي رسيدن به تندرستي و آرامش رواني , راحت نفس بكش!

اهميت تنفس

تنفس مساله ي بسيار حساسي است، عوامل زيادي باعث مي شود كه نتوانيم به درستي تنفس كنيم؛ مانند آلودگي هوا، استرس هاي روزانه، اتفاقات و حوادث، مشكلات عاطفي، اضطراب و غيره.

اگر ندانيد چگونه تنفس طبيعي انجام دهيد، احساس خستگي مي كنيد و روحيه تان خراب مي شود. اما چنانچه تمرين هاي تنفس كامل را انجام دهيد و بتوانيد شيوه ي تنفس خود را اصلاح كنيد، حتي در موقعيت هاي تنش زا  نيز مي توانيد به احساس خوبي برسيد يا حداقل تنش ها را بهتر مهار و كنترل كنيد.

تنفس كامل و مناسب پديده اي غير طبيعي نيست بلكه روشي است كه با نهاد و طبيعت بدن ما سازگاري دارد. تنفس كامل روشي است كه نوزادان در نواحي شهري و نيز بزرگسالان در نواحي دور از هياهوي شهر به طور طبيعي و عادي آن را انجام مي دهند؛ اما انسان متمدن به روش هاي غير طبيعي و غلط تنفس عادت كرده است.

نفس كشيدن كامل، الزاماً به معني پُر كردن ريه ها از هوا نيست، بلكه در اين روش مي توان هواي دمي و بازدمي را به دلخواه بين نواحي مختلف، ريه ها توزيع و تنظيم كرد.

بهره گيري از روش تنفس مناسب، شما را در برابر ابتلا به عفونت هاي دستگاه تنفس و حتي سرماخوردگي هاي معمولي مصون مي كند و مقاومت بدن را در برابر بيماري ها بالا مي برد. از طرفي كارايي و كيفيت خون به ميزان اكسيژن موجود در آن بستگي دارد. اگر در اثر تنفس نادرست اكسيژن كافي در اختيار خون قرار نگيرد، مواد سمي ناشي از سوخت و ساز بدن در آن انباشته مي شود.


روشهاي كمك به افراد افسرده

كاري كه شما مي توانيد بكنيد تا دوباره به حالت طبيعي برگردند و از زندگي لذت ببرند چيست؟ پيشنهادات زير شايد به نظر خيلي ساده برسند اما واقعاً موثرند.



ادامه مطلب ...
موضوعات
پيوندها