تبلیغات اینترنتی
چرا كابوس مي‌بينيم؟
روانشناسی،داستان،...
روانشناسی،داستان،...
برچسب:, :: :: نويسنده : سجاد


 
چرا كابوس مي‌بينيم؟

محقق دانشگاه هاروارد معتقد است با كمك فناوري‌هاي جديد امكان مطالعه دقيق بر روي دلايل خواب ديدن و حتي مفاهيم مختلف آن وجود دارد.

در فيلم جديد "كريستوفر نولان" با نام "آغاز" كه در دسته فيلم‌هاي تخيلي گروه‌بندي مي‌شود شخصيت‌هاي فيلم مي‌توانند به روياهاي ديگر افراد وارد شده و در آن تغييراتي ايجاد كنند. شايد امروز دانشمندان واقعي نتوانند چنين كاري انجام دهند اما مي‌توانند با استفاده از فناوري‌هاي جديد تصويربرداري مغزي به‌راحتي فعاليت‌هاي مغز را مشخص كرده و بگويند كه آيا فرد در حال حساب كردن، حرف زدن، خواندن و يا ترسيدن از يك كابوس است.

"ديردرا برت" روانشناس دانشگاه هاروارد مي‌گويد با اينكه فناوري‌هاي تصويربرداري روز‌ به‌روز در حال دقيق‌تر شدن هستند اما وي در امكان عملي شدن آنچه در فيلم "آغاز" به نمايش گذاشته مي‌شود ترديد دارد.

اما دانشمندان در حال حاضر مي‌توانند با استفاده از فناوري‌هاي برق‌نگاري مغزي يا EEG، قلب‌نگاري الكتريكي يا EKG و فناوري حركت چشم يا REMT طي دوره‌هاي مختلف خواب دريابند كداميك از بخ‌شهاي مغز فعال است تا به اين شكل امواج مغزي فرد خواب را ضبط كرده و در برخي از مواقع روياي فرد را از طريق اين امواج مغزي ترجمه كنند.

نگاهي مخفيانه به روياهاي انسان

در يكي از آزمايش‌ها، محققان داوطلبي كه به خواب رفته بود را از طريق كابلهايي به روباتي وصل كردند تا روبات بتواند آنچه فرد در رويا مي‌بيند را بازي كند. در اين آزمايش روبات از اطلاعات به دست آمده از حركات چشم فرد براي يافتن جهتي كه بايد به آن نگاه كند استفاده مي‌كرد.

به گفته "برت" امواج مغزي را مي‌توان به عمل ترجمه كرد. براي مثال فناوري تصويربرداري مغزي مي‌تواند تعيين كند فرد در خواب كابوس مي‌بيند و يا در حال پرواز كردن است.

ذهن انسان از فرصت خواب براي فعال سازي مجدد خود و حل مشكلات استفاده مي كند. "برت" براي اثبات اين فرضيه از تعدادي از دانشجويان خواست قبل از به خواب رفتن بر روي مشكلات و مسأله‌هاي تكاليف كلاسي خود تمركز كنند. در پايان اين آزمايش نيمي از دانشجويان اعلام كردند خوابي درباره مسأله مورد نظرشان ديده اند و در حدود يك چهارم از آنها نيز پاسخ مسأله خود را در خواب يافته بودند.

به گفته "برت" اين نشان مي‌دهد مغز انسان مانند زماني كه در بيداري براي حل مشكلي فعاليت مي‌كند در هنگام خواب ديدن نيز فعاليت خواهد داشت. دانشمندان در حال حاضر فوايد خواب مناسب در شب را به اثبات رسانده‌اند اما فوايد رواني روياها و مفاهيم آنها همچنان ناشناخته باقي مانده‌اند.

بيشتر روياها در مرحله REM، دوره‌اي كه با حركات متوالي چشم همراه است ظاهر مي‌شوند كه طي اين مرحله بخش‌هايي از مغز استراحت كرده و عوامل شيميايي مغز از جمله انتقال دهده‌هاي نوروني تجديد نيرو مي‌كنند. با اين همه گاه روياها در ديگر مراحل خواب انسان نيز رخ مي‌دهند. به‌ويژه در افرادي كه به اختلال فشار رواني پس آسيبي و ديگر مشكلات مختل كننده خواب مبتلا باشند.

به گفته "برت" خواب‌هاي عجيب مي‌توانند مهم و تشبيهي باشند. بسياري از روياها در صورتي كه فرد درباره مفهوم آنها فكر كرده و به ريشه نمادين آن پي ببرد مي توانند در زندگي فرد تاثيرگذار باشند.

كابوس ديدن لازم است

در اين صورت اگر روياها شيوه‌اي طبيعي براي يافتن راه حلي خلاقانه براي مشكلات به شمار مي‌رود، شايد اين سئوال پيش آيد كه هدف از كابوس ديدن چيست؟

"برت" مي‌گويد كابوس‌ها مي‌توانند براي هشياري ما از وجود خطرهاي ممكن به وجود آيند. كابوس‌هاي پس‌آسيبي كه تنها مي‌توانند آسيبي دوباره به فرد وارد كنند، شايد در دوران اجداد و نياكان انسان مفيد بوده‌اند و در زمان حمله موجودي وحشي يا نزديك شدن يك خطر، آنها را از خواب بيدار مي‌كرده‌اند.

اما اين زنگ هشدار تكاملي در زندگي امروز چندان كاربردي نيست زيرا كمتر پيش مي‌آيد خطرهايي كه در زندگي مدرن در كمين انسانها قرار دارد. در فواصل زماني كوتاه براي قربانيان مشابهي تكرار شود، با اين حال برخي از كابوس‌ها مي‌توانند توجه فرد را نسبت به امري نگران كننده و يا موضوعي كه براي فرد از اهميت برخوردار است جلب كرده و واكنش وي را نسبت به آن موضوع تغيير دهد.

همچنين مطالعات "برت" نشان مي‌دهند بسياري از روياها مفاهيم پنهاني دارند و پيامهاي آن براي راهنمايي فرد در زندگي بيرون از سرزمين روياها است، همچنين گاه روياهاي عجيب و غريب هيچ مفهومي ندارند.

موضوعات
پيوندها