تبلیغات اینترنتی
هيچكس به شما بدهكار نيست
روانشناسی،داستان،...
روانشناسی،داستان،...

 هيچكس به شما بدهكار نيست


شايد نتوان اين مسئله را در مورد تمام افراد صادق دانست ولي اكثر مردم متوقع هستند. توقع يعني اينكه فرد باور داشته‌باشد جهان پيرامونش به او بدهكار است، انتظار امتيازاتي را داشته باشد و پيش از اعطا كردن چيزي، به‌دنبال دريافت آن باشد. آيا فكر مي‌كنيد چنين احساسي داريد؟ پيش از آنكه پاسخ منفي بدهيد اين مقاله را بخوانيد و به آن فكر كنيد.
 
برخي از كودكان با احساس حق‌به‌جانب بودن بزرگ مي‌شوند. همه مي‌دانيم كه بچه‌ها اصولا بر خواسته‌هايشان و زمان مورد نظر براي دستيابي به آنها پافشاري مي‌كنند. متأسفانه، اين مسئله به كودكي ختم نمي‌شود. نوجوانان امروزه اغلب خود و خانواده‌هايشان را به‌خاطر داشتن فناوري‌هاي روز و مدهاي لباس و غيره به دردسر مي‌اندازند.
كمتر درس مي‌خوانند و عملكرد بدي در مدرسه دارند؛ زيرا متوقعند كه نمرات بايد به آساني به‌دست بيايند و بدتر از اين در طول دوران تحصيل خود، رشد اجتماعي اندكي دارند.
  
هرگونه تاخير، زحمت و محدوديتي فرياد افراد حق‌به‌جانب را به آسمان بلند مي‌كند. آنها هميشه در انتظار پول، خدمات، ارتقا و جايزه هستند. حتي وقتي كه براي رسيدن به آنها بيش از چند دقيقه تلاش نكرده‌اند. به هر حال زندگي حاضر و آماده‌اي كه تا به‌حال تجربه كرده‌اند، به آنها تنها ناشكيبايي و توقع را آموخته است.
  
آيا تا به‌حال از نابرابري‌ها و بي‌عدالتي شكايت كرده‌ايد؟ اينكه چطور همه چيز براي ديگران به سهولت فراهم مي‌شود، در حالي كه شما بايد براي دستيابي به كوچك‌ترين چيز متحمل رنج و زحمت شويد يا اينكه براي انجام وظيفه خود توقع پاداش، تبريك يا تشكر داشته باشيد، اينها همگي علائم متوقع بودن هستند.
  
چگونه مي‌توان بر حس توقع غلبه كرد؟
 
به‌ياد داشته باشيد كه در زندگي هميشه موقعيت‌هايي بوده كه شما بيش از حق خود و زحمتي كه كشيده‌ايد دريافت كرده‌ايد، همينطور اين توهم كه دنيا به شما بدهكار است نمي‌تواند گره‌اي از مشكلات شما بگشايد يا باعث پيشرفت شما شود. بايد بر اين حس نادرست و كاذب غلبه كنيم و آن را در كودكان‌مان نيز از بين ببريم. 
 
اولين گام براي غلبه بر اين احساس كاذب پذيرفتن چند واقعيت ساده است:


* زندگي عادلانه نيست. برخي افراد بيشتر دارند اما فقط به خاطر اين كه بيشتر تلاش كرده‌اند. همينطور پيرامون شما پر از افرادي است كه سخت‌تر از شما كار مي‌كنند و كمتر از شما دريافت مي‌كنند. وقتي داريد درباره تمول بخشي از جامعه صحبت مي‌كنيد، نيم نگاهي هم به بخش فقيرتر از خودتان داشته باشيد.

* هيچ‌كس به شما بدهكار نيست. از هر چيزي كه استفاده مي‌كنيد، حتي هوايي كه نفس مي‌كشيد به شما هديه شده است.
 
* اهداف و آرزوها تنها با كار و تلاش سخت و استمرار به‌دست مي‌آيند. موفقيت شما را تعقيب نمي‌كند، شما بايد به‌دنبال آن بدويد.
 
* مشكلات هميشه وجود دارند. شما خاص هستيد و به‌طور قطع توانايي‌ها و قابليت‌هاي فوق‌العاده‌اي داريد اما بايد براي دستيابي به تمايلات‌تان شكيبا باشيد، مثل همه!
  
خوشبختانه اكثر ما مي‌توانيم واقعيت را درك كنيم و براي آنچه داريم شكرگزار باشيم. بايد بياموزيم كه كار و تلاش بخش تفكيك‌ناپذير راه رسيدن به اهداف و آرزوهاست. اينكه ما توانايي و ظرفيت دستيابي به يك هدف را داشته باشيم، به معناي آن نيست كه آن را دريافت مي‌كنيم.


منبع : hamshahrionline.ir


موضوعات
پيوندها