تبلیغات اینترنتی
بدگماني كابوس زندگي
روانشناسی،داستان،...
روانشناسی،داستان،...
برچسب:, :: :: نويسنده : سجاد

بدگماني كابوس زندگي

حسادت زماني كه در حد اعتدال باشد، احساسي كاملا طبيعي است.اين حس همچنين مي‌تواند به حالتي بيمارگونه، افراطي، خفقان‌آور و غيرقابل تحمل درآيد و سلامت رواني و زندگي زناشويي را به خطر اندازد.
بنابر يك تحقيق كانادايي، گروهي از بزرگسالان از ميان مهم‌ترين مشكلات زناشويي، حسادت را در رده دوم اين گروه قرار دادند. چنانچه اين حس كه در حد اعتدالش، جزء لاينفك رابطه عاشقانه بين زن و مرد به شمار آيد، زماني كه از حد خود خارج شده و به حالتي افسار گسيخته در آيد، براي زوجين مضر خواهد بود. زماني كه ببينيد زن بسيار زيبايي به همسرتان نزديك مي‌شود و در اين هنگام نيشگوني در قلبتان احساس كنيد، اين احساس غيرطبيعي نيست. اما حتي اگر بنا باشد بيش از حد ساده لوح و آسان‌گير نباشيم، در هر حال پاييدن و جاسوسي كردن و سوءظن براي هر دو طرف مضر است.


«كجا بودي؟ با كي غذا خوردي؟ اون احمقي كه فكر مي‌كرد خوشگله چي برات تعريف مي‌كرد و براي چي وقتي داشتي به حرف‌هاش گوش مي‌دادي بهش لبخند مي‌زدي؟ به كي زنگ مي‌زني؟» فرد حسود زماني‌كه حسادتش بيمارگونه باشد، زندگي خود و همسرش را به يك جهنم واقعي تبديل مي‌كند.


چنانچه حسادت به‌صورت كنترل نشده و كنترل نشدني باقي بماند، به سرعت براي زوجين مضر و شوم خواهد شد. فرد بدگمان با افكار پارانوئيد به سرعت به فرد آزاردهنده‌اي تبديل مي‌شود و تنها هدفش آن است كه به هر قيمتي‌كه شده و از هر طريقي كه ممكن باشد «حقيقت» هولناكي را كشف كند؛ همان حقيقتي كه قلب او را شكسته و زندگي‌اش را به تباهي مي كشاند: شريك زندگي‌اش او را فريب مي‌دهد. واكنش تند و كينه توزانه‌اي كه در برابر ترس از دست دادن همسر و يا تهديدي ساده از خود بروز مي‌دهد معمولا با حس خود كم‌بيني و كاهش عزت نفس همراه است. چنانچه فرد حسود به سهولت به‌خود بقبولاند كه همسرش به او وفادار نيست، بر اين باور است كه حقيقتا درخور عشقي كه همسرش نسبت به او دارد، نيست.


چنين فردي مرتبا در ظن و بدگماني به‌سر مي‌برد، به هيچ كس اعتماد ندارد و به محض آنكه تلفن همراه همسرش روي پيغام گير و يا خاموش باشد و جوابي از طرف او نشنود، در ذهنش يك سناريو ساخته و براي خودش خيالبافي مي‌كند! در حالي‌كه خود را درون زنداني كه با دست‌هاي خودش ساخته حبس مي‌كند، گفته‌هاي ديگران را بد تعبير كرده و از كاه كوه مي‌سازد. سوءظن و بي‌اعتمادي لحظه‌اي او را رها نكرده و پيوسته پريشان و ناراحت مي‌كند و اين مشكل مي‌تواند تا جايي پيش رود كه زندگي زناشويي‌اش را به نابودي كشاند.

ترجمه - سپيده حسينعلي عراقي
همشهري آنلاين


موضوعات
پيوندها